Hareketsizlik metabolik sendroma sebep oluyor

Teknolojinin gelişmesi, hareketsiz ömrü da beraberinde getiriyor. Ofiste masa başında uzun çalışma saatleri ile birlikte, kalorili beslenme ve obezitenin görülme sıklığı da her geçen gün artıyor. Obezite ile birlikte gelen metabolik sendrom ise birçok hastalığa davetiye çıkarıyor.

Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Dr. Erdal Kan, “Metabolik sendrom, kalp damar hastalıkları ve diyabet oluşumuna yol açan elma tipi şişmanlığın (abdominal obezite), kandaki yağ oranının yüksekliğinin, yüksek tansiyon ve zımnî şeker sorunları ya da insülin direnci üzere şeker metabolizması bozukluklarının bir ortada bulunmasıdır. Altta yatan nedenin ise bu sendromun en değerli kriteri olan ve çağın hastalığı olarak nitelendirilen obezitenin görülme oranının giderek artmasıdır” dedi.

Yüksek kalorili beslenme tetikliyor

Hareketsiz yaşayanların tehlike altında olduğunu belirten Uzm. Dr. Erdal Kan, “Metabolik sendromun, karın bölgesindeki yağlanma artışı sonucu insülin direnci tabanında gelişen bir hastalık olup genetik yatkınlık kelam konusu olsa da çağdaş kent hayatının getirdiği hareketsiz hayat ve yüksek kalorili beslenmenin bu sendromun ortaya çıkmasına neden olan en değerli etkenlerdir. Hastalık, masa başında oturan, sistemsiz beslenen, sportif faaliyet göstermeyen, ağır gerilim altında çalışan bireylerden oluşup giderek tehlike arz eden bir toplumsal sıhhat sorunu haline gelmektedir” diye konuştu.

Yaş ilerledikçe hastalığın görülme sıklığının arttığına dikkat çeken Dr. Kan, “Metabolik sendromun 60-70 yaş ortasındaki erkeklerde yüzde 60, bayanlarda ise yüzde 75 oranında görülmektedir. İleri yaş ile birlikte hastalığın ortaya çıkış oranı da yükselmektedir. Bu durum Avrupa ve ABD bilgileriyle paralel bir sonuç gösterirken, metabolik sendromun, tüm dünyada olduğu üzere ülkemizde de sıklığı her geçen gün artmaktadır. Türkiye’de 20 yaş üstü nüfusun ortalama 3’te 1’inin bu hastalık ile çaba ettiği bilinmektedir” halinde konuştu.

Tertipli olarak antrenman yapılmalı

Erken tedavinin hayati değer taşıdığını kaydeden Dr. Kan şöyle devam etti: “Metabolik sendrom tanısı konulmuş olan hastalarda olağan sağlıklı bireylere oranla kalp damar hastalıklarının 2-4 kat, diyabetin ise 4-6 kat daha fazla görülmektedir. Bu hastalığın önlenmesi ve erken periyotta tedavi edilmesi bu açıdan hayati ehemmiyet taşımaktadır. Metabolik sendromun temelinde insülin direnci bulunmaktadır. İnsülin direnci ise bedenin insülin salgılamasına karşın, insülinin hücre içine girip glikozu hücrelere taşıyamaması durumudur. İnsülin tesirinin yetersiz olduğu bu durumlarda kanda ve organlarda glikoz ve yağ ölçüsü artar. İnsülin direncini artıran temel faktörler; genetik, yaşın ilerlemesi, hareketsiz ömür biçimi, yüksek kalorili besinlerle çok kilo alımı, psikososyal gerilim ve bayanlarda menopoz sonrası oluşan hormonal değişikliklerdir.”

Tedavide muvaffakiyet için obezitenin önüne geçilmesinin koşul olduğunu vurgulayan Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Dr. Erdal Kan, “Metabolik sendrom tedavisinde temel yaklaşım hastalığın bünyesinde mevcut olan farklı riskleri farklı ayrı tedavi etmek olsa da, hepsinde ortak neden olan obezite ve buna bağlı insülin direnci ile gayret temeldir. Öbür riskler gelişmeden obezite tedavi edilir yahut engellenirse hastalık önlenebilir. İnsülin direncine neden olan faktörlerin denetim altına alınması, sağlıklı ömür stilinin benimsenmesi, sağlıklı beslenilmesi, sistemli antrenman ve doktorun tavsiyelerine uyulması ile tedavide başarılı sonuçlar alınabilmektedir. Sistemli fizikî aktivite, insülin direncini düzelterek şeker, yağ ve kan basıncı denetimini sağlar ve kardiyovasküler işlevleri düzeltir” sözlerini kullandı.