Koku kaybını antrenmanlarla tedavi etmenin yolları

Koronavirüsün en değerli belirtilerinden biri olan koku alma kaybı, hastalığı atlatanlarda da uzun bir mühlet devam edebiliyor. Viral enfeksiyonlardan kaynaklanan koku kaybının ilaç tedavisinin yanı sıra birtakım antrenmanlarla de tedavi edilebileceğini söyleyen Kulak Burun Boğaz Uzmanı Doç. Dr. Denizhan Dizdar, “Koku hududunu uyarmak üzere dizayn edilmiş, kahve, lavanta, mentol üzere özel kokuları gün içinde muhakkak müddetlerde koklattığımız ve o hududu uyarmaya çalıştığımız bir prosedür bulunuyor. Aslında yıllardır var olan tedaviler bunlar ve koronavirüsün koku kaybının güzelleştirilmesinde de yararlı oluyor” dedi.

Viral enfeksiyonlar ve geçirilen ameliyat nedeniyle birçok kişi koku kaybı yaşayabiliyor. Bilhassa de koronavirüsün en kıymetli belirtilerinden olması nedeniyle birçok bireyde paniğe neden olan koku kaybı, ilaçların yanı sıra birtakım idmanlarla de tedavi edilebiliyor. Kimi uzun kimi ise kısa süren koku kaybının iki nedeni olduğunu söyleyen Kulak Burun Boğaz Uzmanı Doç. Dr. Denizhan Dizdar, “Birinci sebep, burundan nefes alınamaması. Koku alınabilmesi için burundan nefes alınabilmeli. İkincisi ise, koku partiküllerinin burnun içindeki ve bayağı ardındaki koku bölgesine ulaşamaması. Şayet burada bir sorun olursa, nezle- grip olunduğunda yahut burun tıkanıklığına neden olabilecek rastgele bir durumda da koku molekülleri buraya ulaşmadığından az koku alındığı hissedilir. Bu da aslında beklenen bir süreç” dedi.

Kokunun iletim tipinden kaynaklanıyor

Kokuyla tadın da birbiriyle irtibatı olduğunu belirten Doç. Dr. Dizdar, “Koku alamadığınızda tat alamadığınızı da hissedersiniz ki hastalarımız da bunu anlatır. Bu da hastalıklara bağlı olan bir durum. Hastalık geçtiğinde de hastanın yavaş yavaş toparlanması beklenir. Tüm bu süreç, iletim tipi dediğimiz, yani o kokunun iletim tipinden kaynaklanan kahırlar. Ameliyat süreçlerinde de benzeri bir durum oluyor. Burun ameliyatlarında düzgünleşme süreçlerinde, bilhassa birinci haftalarda burnun içi ödemli olduğu için o yaralar iyileşene kadar burun tıkalı olur. Hastalarımız da bu sebep yüzünden koku almakta zorlandıklarını söyler. Lakin vakit geçtikçe, ödem küçüldükçe hasta, koku almaya başlayacaktır” diye konuştu.

Koku kaybı kalıcı olabilir

Koku kaybının kalıcı olabileceğine dikkat çeken Doç. Dr. Dizdar, “Koronavirüse bağlı olan koku kaybı, farklı bir koku kaybıdır. Buradaki sorun, ‘sinirsel koku kaybı’ dediğimiz, kokunun beyne iletimiyle alakalı bir sorundur. Aslında bu da koronavirüse özel bir durum değil. Teneffüs yolu enfeksiyonu yapan bütün viral hastalıklarda, koku sonu çok kolay etkilenip bazen süreksiz yahut kalıcı olabilen koku kayıplarına sebep olabilir. Koronavirüs de bir viral enfeksiyon olarak bundan farklı değil. Koronavirüsü çok ağır öteki semptomlarını göstermeden, koku kaybıyla fark eden kimi hastalarımız da var. Koku testi yaptırılarak hastalığın tanısı konabilir” diyerek sadece muayenenin kâfi olmayacağını söyledi.

Koku rehabilitasyonu ile tedavi edilebilir

Koku kaybını tedavi edecek özel bir usul olmadığını, fakat çeşitli antrenmanlarla tekrar koku almanın mümkün olduğunu aktaran Doç. Dr. Dizdar “Kokuyu geri döndürecek özel bir tedavi yok. Olağan kaidelerde, bütün viral enfeksiyonlarda biz 3-5 ay içinde koku hissinin geri dönmesini bekliyoruz. Lakin bunu hızlandırmak için ‘koku rehabilitasyonu’ dediğimiz birtakım koku antrenmanları var. Koku hududunu uyarmak üzere dizayn edilmiş, kahve, lavanta, mentol üzere özel kokuları gün içinde aşikâr müddetlerde koklattığımız ve o sonu uyarmaya çalıştığımız bir usul. Aslında yıllardır var olan tedaviler bunlar fakat çok yararlı oluyorlar” dedi.

Kulak Burun Boğaz Uzmanı Doç. Dr. Denizhan Dizdar, kelamlarını şöyle sürdürdü: “Ameliyat tedavi sistemi olarak son deva. Orada mekanik bir sorun var ve onu çözüyoruz ameliyatta. Oraya gelmeden evvel, örneğin alerjik nezleniz olabilir. Buna bağlı olarak alerji ilaçları, burun spreyleri, haplar kullanılabilir. Sinüzit dediğimiz ise, onun artık bakteriyel bir enfeksiyon ya da viral enfeksiyon ile oradaki yaranın iltihabi bir hale dönmesi. Bu noktada da şayet bakteriyel bir enfeksiyon olduğu görülüyor ve aşikâr bir müddetin üzerinde rahatsızlık devam ediyorsa antibiyotik tedavisi önerilebilir.”