Yutkunma zahmetinin nedenleri ve tedavi yolları

Halk ortasında yutma zahmeti olarak bilinen Disfaji, yutma fonksiyonunun düzgün olarak yerine getirilmediği durumlardır. Çeşitli kas ya da sonların rastgele birinin fonsiyonundaki aksaklık, disfajiye taban hazırlayabilir.

Disfaji hakkında merak edilenleri anlatan Gastroenteroloji Uzmanı Doç. Dr. Hakan Yıldız, tedavi prosedürlerini hakkında bilgi verdi.

Yutma zahmeti nedir

Yutma zahmeti (disfaji), katı yahut sıvı besin alımlarında yemek borusunda takılma hissi olarak tanımlanır. Disfaji çoğunlukla göğüs ağrısı ile birlikte olabilir. Birtakım durumlarda yutma imkansız olabilir. Çok süratli yemek yediğinizde yahut yiyeceklerinizi gereğince yeterli çiğnemediğinizde ortaya çıkabilen yutma zahmeti, çoklukla kaygı kaynağı değildir. Lakin kalıcı disfaji, tedavi gerektiren önemli bir tıbbi duruma işaret edebilir.

Yutma zahmetinin nedenleri

Nörolojik nedenler: İnme, baş travması, multipl skleroz yahut demans üzere hudut sistemini etkileyen durumlar disfaji nedeni olabilir.

Kanserler: Ağız yahut özofagus kanseri üzere kanserler.

Radyoterapi: Kanser tedavisi için hastanın baş – boyun bölgesine radyoterapi uygulanması, yemek borusunda iltihaplanma, sertleşmeye ve disfajiye sebep olabilir.

Yutma zahmetinin belirtileri

– Yutkunurken acı çekmek (odinofaji)

– Yutkunamamak

– Yiyeceklerin boğaza yahut göğüs kemiğinin ardına sıkışma hissi

– Ağızdan devamlı salya gelmesi

– Ses kısıklığı

– Reflü, mide asidi ya da içeriğinin boğaz ya da ağza gelmesi

– Sık sık mide ekşimesi yaşamak

– Yutma sırasında öksürme yahut tıkama

– Yutma ıstırabı nedeniyle yiyecekleri daha küçük modüllere bölmek yahut kimi yiyeceklerden kaçınmak

– Bazen yiyeceklerin burundan geri gelmesi

– Yiyecekleri kâfi derecede çiğneyememek

– Bir şey yerken ya da içerken ağızdan köpürme gibisi ses gelmesi

Disfaji her yaşta ortaya çıkabilir, fakat daha yaşlı yetişkinlerde daha yaygındır. Yutma sıkıntılarının sebepleri değişiklik gösterir ve tedavi sistemi de bu sebeplere bağlı olarak değişkendir.

Yutma zahmeti tedavisi

Bir çok tedavi metodu bulunan Disfaji, cerrahi olan yahut olmayan durumlar içeriyor. Uzmanların çoğunlukla cerrahi usulü seçmemesine karşın cerrahi müdahale gereken durumlar da oluşabiliyor.

Cerrahi Olmayan Tedaviler

Pnömatik genişleme: Özofagus sfinkterinin merkezine endoskopi ile bir balon yerleştirilir ve açıklığı büyütmek için şişirilir. Özofagus sfinkterinin açık kalmaması durumunda bu ayakta tedavi prosedürünün tekrarlanması gerekebilir. Balon dilatasyonu ile tedavi edilen şahısların yaklaşık üçte birinin beş yıl içinde tekrar tedaviye gereksinimi vardır. Bu prosedür sedasyon gerektirir.

Botoks: (botulinum toksini tip A). Bu kas gevşetici, endoskopik bir iğne ile direkt yemek borusu sfinkterine enjekte edilebilir. Enjeksiyonların tekrarlanması gerekebilir ve tekrarlanan enjeksiyonlar, gerekirse daha sonra ameliyatı yapmayı zorlaştırabilir.

İlaç tedavisi: Hekiminiz yemekten evvel nitrogliserin (Nitrostat) yahut nifedipin (Procardia) üzere kas gevşetici unsurlar önerebilir. Bu ilaçların sonlu tedavi tesiri ve önemli yan tesirleri vardır. İlaçlar ekseriyetle sadece pnömatik dilatasyon yahut ameliyat için aday değilseniz ve Botox yardımcı olmadıysa dikkate alınır.

Cerrahi Tedaviler

Uzmanlar tarafından yeni geliştirilen formül olan POEM (Peroral endoskopik miyotomi) sayesinde hasta üzerinde iz kalmadan cerrahi yol ile tedavisi yapılıyor.

Peroral endoskopik miyotomi (POEM): POEM prosedüründe gastroentrolog, yemek borunuzun iç yüzeyinde bir kesi oluşturmak için ağzınızdan ve boğazınızdan aşağı yanlışsız yerleştirilen bir endoskop kullanır. Daha sonra, bir Heller miyotomisinde olduğu üzere, gastroentrolog özofagus sfinkterinin alt ucundaki kası keser. Cerrahiye nazaran daha uzun ölçüde kasın kesilebilmesi, yatış mühletinin kısalığı, cilte bir insizyon izinin olmaması cerrahiye avantajları olarak görülmektedir

Heller miyotomi: Uzman Tabip, yiyeceğin mideye daha kolay geçmesini sağlamak için yemek borusu sfinkterinin alt ucundaki kası keser. Heller miyotomisi olan birtakım bireyler daha sonra gastroözofageal reflü hastalığı (GERD) geliştirebilir.