Polikistik Over Sendromu’nun 12 belirtisi

Üreme çağındaki bayanlarda en sık görülen hastalıklardan olan polikistik over sendromu, (PKOS) yumurtlayamama sorunu ve kısırlığın yanı sıra, tedavi edilmediğinde kalpten hipertansiyona kadar birçok hastalığın oluşumuna yol açıyor.

En kıymetli belirti adet düzensizliği

Sağlıklı bir ergenlik periyodunda adet düzensizliği olağan karşılanmaktadır. Bunun, bir hastalığın nedeni olarak ortaya çıkabileceği birden fazla vakit akla getirilmemektedir. Ultrason manzaralarıyla de her vakit ayırıcı teşhis konulamayabilir. Bu nedenle, adet düzensizliği görülen ergenlik periyodundaki kızlara kan testleri de yapılarak polikistik over olup olmadığı araştırılmalıdır.

Polikistik over sendromu doğurganlık periyodunda görülen endokrin bir hastalıktır. 13 ila 19 yaşlarında kıllanma artışı ve akne sorunu ile kendini muhakkak eder. Bu durumu, adet gecikmeleri yani adet düzensizliği takip eder.

Tedavi edilmezse sıhhati tehdit edebilir

Ultrason muayenesinde yumurtalık boyutlarının arttığı ve 2-9 mm ortasında çokça foliküllerin olduğu görülür. Yumurtalıkların bir adedinde gözlense bile teşhis için kafidir. Polikistik over sendromu adet düzensizliğine neden oluyorsa, öncelikle bu sorunun ortadan kaldırılması için gerekli tedavi başlanmalıdır. Yumurtlama uyarıcı tedavi ise lakin hasta çocuk sahibi olmak istediği takdirde uygulanmaktadır.

Hastalığın denetim altına alınmaması ya da tedavisinin tamamlanmaması, uzun periyotta hasta açısından değerli sıhhat meselelerine yol açabilir. Polikistik over sendromu tedavi edilmediğinde; hastaların % 50’sinde insülin direnci, % 8’inde Tip 2 diyabet, kıllanma artışı, akne, obezite ve kalp damar hastalıkları görülme riski vardır.

Polikistik Over Sendromu’nun 12 belirtisi

1. Ergenlik devrinde bir ya da iki adet periyodu sonrası adet görememe

2. Adet düzensizlikleri

3. Olağan dışı kanama

4. Bedende fazla kıllanma

5. Yüzde ve sırtta çok sivilcelenme

6. Cilt dokusunda değişiklik

7. Gebe kalmada zorluk ya da kısırlık

8. Kilo alma

9. Çok saç dökülmesi

10. Ses kalınlaşması

11. Göğüs ölçüsünde değişiklik

12. El üstünde lekelenmeler

Tedavide hormon istikrarı düzenlenmeli

Tedavi, hastanın yaşı ve isteğine nazaran değişmektedir. Öncelikle kilo denetimi sağlanmalı, kilo kaybı ile tertipli adet görme oranı yükseltilmelidir. Çocuk sahibi olmak istemeyen hastalarda hedef hastanın hormonal istikrarını düzenlemek ve tertipli adet görmeyi sağlamaktır. Bunun için doğum denetim hapları yahut progesteron içeren hormonal tedaviler uygulanabilir.

Polikistik over sendromu olan hastalar da hamile kalabilir. Fakat gerektiğinde; kilo denetimi, insülin direncini kıran ilaçlar, yumurta geliştirici ve yumurtlamayı uyaran ilaç tedavileri ile gebelikte başarılı sonuçlar elde edilmektedir.